EVM op grote hoogte tijdens Dakar Rally

Niet in de top van het klassement maar hoog in de bergen, de klassementsproef van totaal 757 kilometer ging van ongeveer 1000 meter boven de zeespiegel naar het hoogste punt van de rally op 5000 meter.

De finish bij Juan Salvador du Jujuy ligt op 3500 meter hoogte, het gehele team zal daar last van hebben, niet alleen van de hoogte maar ook van de temperatuur verschillen van 35 graden naar de 5 graden.

Van de 757 kilometer wordt er 199 kilometer op snelheid verreden waarvan de laatste 100 kilometer allemaal rond de 4000 meter hoogte.

De klassementsproef was opgedeeld in twee delen i.v.m. de veiligheid op de smalle paden.

Het eerste gedeelte van 72 kilometer verliep voortvarend voor Peter Versluis in hele korte tijd reed hij de twee minuten dicht naar de rus Sotnikov in de Kamaz, helaas was er geen ruimte om te passeren en ondanks de hulpmiddelen als de sentinel lie de Rus hem niet voorbij. Versluis verloor daardoor dik 6 minuten.
Na de neutralisatie hield Versluis het hoofd koel en reed behoudend zonder al te veel risico naar de finish hij finishte uiteindelijk als 7, 12 seconden achter Stacey.

Hans Stacey genavigeerd door Hugo Kupper maakte een rustige start, verloor ongeveer 5 minuten in het eerste gedeelte het was iets lastiger dan gister aldus Stacey, de snelheden lagen gisteren heel hoog en was er weinig eer te behalen en kon je de rally alleen maar verliezen zoals wij al bijna deden, er stond een auto met pech langs de kant van de weg en door stom geluk miste we deze op een haar na. Dat had gewoon einde rally kunnen zijn want met een snelheid van dik boven de 100 km op een stilstaande auto botsen dan weet je het wel.
De uitdaging lag vandaag bij de navigators met de eerste moeilijke waypoints, Hugo Kupper verrichte topwerk hierin daar waar de eerste rijders uit de top al hun waypoints miste, reed Stacey probleemloos naar een 7e plaats

De groene MAN met Arthur Ardavichus genavigeerd door Serge Bruynkens en voor de techniek de Almkerker Michel Huisman verloor in het eerste gedeelte heel veel tijd door tot nog toe 24.00 uur veel tijd. Volgens teammanager Marcel van Vliet zal het iets simpels zijn geweest want wij hebben niets gehoord.
De bemanning is wel zeer tevreden over de MAN, afgelopen avond en nacht hebben we buiten het normale werk niet veel extra hoeven uit te voeren en konden we op tijd gaan slapen aldus Serge.
De groene MAN finishte als 18e

 

Share
error: Content is protected !!