Riviercruiseschepen kunnen binnenkort weer aanleggen in Zaltbommel

ZALTBOMMEL – Wethouder Adrie Bragt heeft donderdagmiddag de eerste damwand van 18 meter lang geslagen voor de reconstructie van de nieuwe kademuur aan de Veerweg in Zaltbommel. De reconstructie van de kademuur aan de Veerweg in Zaltbommel is op 1 oktober van start gegaan. De oude kademuur was aan vervanging toe.

De eerste stap van de reconstructie is de plaatsing van een nieuwe damwand. Over een lengte van 70 meter worden platen van 18 meter lang vanaf het water voor de oude damwand gezet. De totale reconstructie is naar verwachting in januari 2020 afgerond. De reconstructie kost ongeveer een miljoen euro.

Wethouder Adrie Bragt: “Het was al in 2015 duidelijk dat de oude keerwand aan vervanging toe was. Nu alle vergunningen rond zijn en het ontwerp van de kademuur gereed is, kan de reconstructie starten. De nieuwe keerwand kan vele tientallen jaren mee. Dat is mooi, want samen met de aanleg van walstroom en het uitdiepen van de Zaltbommelse haven dat onlangs is afgerond, geeft dat grote passagiersschepen tot zo’n 110 meter lengte weer alle ruimte en goede voorzieningen om in Zaltbommel aan te leggen.”

Walstroom
De gemeente gaat ook aan de slag met een voorziening voor walstroom. Schepen die in de haven aanleggen hoeven dan geen gebruik meer te maken van een dieselmotor voor stroom. De elektriciteit wordt dan geleverd vanuit een kast op de wal en automatisch in rekening gebracht. Voor het schip scheelt dit diesel en slijtage, voor de omgeving scheelt dit geluid en uitlaatgassen. De gemeenteraad heeft voor de walstroomaansluiting 150.000 euro beschikbaar gesteld.

Hoe gaat de reconstructie in zijn werk?
De nieuwe damwand wordt eerst voor de oude damwand gezet. Dat duurt naar verwachting ongeveer 2 weken. Daarna maakt de aannemer gaten in de oude keerwand, hierdoor kan de nieuwe damwand verankerd worden. De ruimte tussen de oude en de nieuwe keerwand wordt vervolgens opgevuld met zand. Daarna volgt een betonnen rand met daarop een hekwerk. Vervolgens worden de meerpalen vervangen. Zowel op het water als op de weg is de overlast van het werk minimaal. De parkeerplaatsen langs de kade op de Veerweg zijn tijdens de werkzaamheden niet beschikbaar.

Foto en video: Hans Verbeek

error: Content is protected !!